Muzea w Wiedniu: subiektywne TOP 5

Z pewnością większość z Was już czytała nasz wstępniak do wycieczki po stolicy Austrii. Jasno daliśmy w nim do zrozumienia, że stanowił on jedynie preludium do poznawania i rozsmakowywania się w tym mieście, że będziemy podążać labiryntami uliczek i odkrywać piękno Wiednia. Wszyscy wiedzą, że jest to miasto kultury i sztuki, więc na pierwszy ogień idą miejsca, gdzie będziemy mogli z nią (i nie tylko) obcować. Przed Wami najwspanialsze muzea w Wiedniu i nasze subiektywne (bardzo) TOP 5!

O gustach nie zwykło się rozmawiać, więc chcemy przedstawić najlepsze, według nas (Wy możecie wybrać inne) muzea w Wiedniu. Kolejność jest przypadkowa, a jedyne co je łączy, to niezapomniane wrażenia, jakie wywierają. Różna jest ich architektura, zbiory – każdy może w nich odnaleźć cząstkę siebie.

Belweder: książęca rezydencja

Miłośnik sztuk pięknych, ale przede wszystkim zwycięski dowódca, żyjący na przełomie XVII i XVIII wieku, książę Eugeniusz Sabaudzki , powierzył architektowi Johannowi Lukasowi von Hildebrandtowi zbudowanie letniej rezydencji przed murami ówczesnego Wiednia. To barokowe arcydzieło składa się właściwie z dwóch pałaców (Dolny i Górny Belweder), w których mieszczą się zbiory austriackiej sztuki od średniowiecza do czasów współczesnych.

Perłą zbiorów malarstwa w Belwederze są najsłynniejsze ze „złotych” obrazów Gustawa Klimta, czyli „Pocałunek” i „Judyta”. W galerii Belwederu znajduje się też szereg innych równie fascynujących mistrzowskich obrazów Schielego i Kokoschki, wybitne dzieła francuskich impresjonistów oraz najważniejsze płótna wiedeńskiego biedermeieru (Waldmüller, Amerling, Fendi) oraz obrazy takich artystów, jak Makart, Boeckl, Wotruba, Hausner, Hundertwasser i inni. Można tu podziwiać zarówno sztukę późnego gotyku, jak ołtarz ze Znajmu czy dzieła mistrzów tej epoki: Michaela Pachera, Ruelanda Frueaufa Starszego i Conrada Laiba, jak również bogactwo sztuki baroku. Najważniejsze prace Johanna Michaela Rottmayra, Daniela Grana i Paula Trogera wprowadzają zwiedzających w fascynujący świat tego okresu, a szczególne wrażenie wywierają rzeźby dłuta Franza Xavera Messerschmidta, twarze pełne wyrazu, często wręcz strojące grymasy, indywidualne osobowości zaklęte w brązie.

Wchodząc tam, można prawdziwie stracić poczucie czasu i spędzić długie godziny, przechadzając się kolejnymi salami i oddając się kontemplacji arcydzieł sztuki europejskiej.

Muzea w Wiedniu: 21er HAUS

21er Haus to gratka dla miłośników architektury i sztuki nowoczesnej. Robiący wrażenie budynek projektu słynnego architekta Karla Schwanzera wybudowano w 1958 r. jako austriacki pawilon na potrzeby wystawy światowej. W 1962 roku otwarto tam muzeum wiedeńskiej sztuki XX wieku. Dzisiaj tę przynależącą do Belwederu budowlę o nazwie 21er Haus wykorzystuje się jako platformę dla austriackiej sztuki od roku 1945 do czasów obecnych. Wszystko sprofilowane jest w międzynarodowym kontekście. Oprócz tematycznych wystaw czasowych i poszczególnych pozycji nowe muzeum prezentouje spuściznę rzeźbiarza Fritza Wotruby oraz mieści narodowe zbiory sztuki. Oferty dopełnia kino i kawiarnio-restauracja z tarasem na dziedzińcu z rzeźbami, Skulpturenhof (projektu Adolfa Krischanitza i Hermanna Czecha). Architekt Adolf Krischanitz zaadaptował i przebudował budynek Schwanzera na potrzeby ponownego otwarcia w roku 2011. Krischanitz odsłonił natomiast parter i dostawił do budynku sześciopiętrową wieżę, która z daleka wygląda jak antenka. Budynek mieści się przy Arsenalstrasse 1.

MAK, czyli Muzeum Sztuki Stosowanej

Słynne krzesła Thoneta z drewna giętego, również dzisiaj znajdujące się w wyposażeniu wiedeńskich kawiarni, a także wyściełane fotele z wielu epok, od średniowiecza do najnowszych czasów, zachęcają do dosłownego „zasiedzenia” się w tych meblach. Niespodzianką są biedermeierowskie kanapy w jaskrawych kolorach, takich jak róż, zieleń, żółty i czerwień. Prostym, klarownym formom styl ten zawdzięcza miano „kolebki wzornictwa”.

Najwyższa jakość i wyszukane wzornictwo cechowała wyroby ze szkła, porcelany, srebra i tkanin, które powstawały w Wiedeńskich Warsztatach Powstały one w początkach XX stulecia z inicjatywy Józefa Hoffmanna i Kolomana Mosera. Srebrny serwis z kutego srebra zaprojektowany przez Hoffmanna czy czarno-biała waza ze zbiorów MAK fascynują nie tylko miłośników secesji. W listopadzie 2012 r. zbiory MAK „Wiedeń 1900” zostaną na nowo przygotowane i poświęcone wyłącznie wiedeńskiej sztuce z lat 1890 – 1938. Trzy sale wystawowe przedstawiają historię o poszukiwaniu nowoczesnego stylu, powstaniu jedynego w swoim rodzaju stylu wiedeńskiego, jego konfrontacji z międzynarodowym trendem aż do przejęcia władzy przez narodowych socjalistów w Austrii.

Również w zupełnie nowym stylu prezentowane są azjatyckie zbiory MAK, chińska porcelana, japońskie dzieła z lakieru i wycinki z kolorowego drewna oraz japońskie szablony kolorów. W sezonie „wiosna-lato” 2014 roku pokazane zostały niezwykle bogate zbiory dywanów. Nowy MAK Design Labor  prezentuje połączenie sztuki z codziennością na powierzchni ponad 2000 m² z dawnych zbiorów muzealnych. Sztuka współczesna według Donalda Judda, Jamesa Turrella i innych, a także 12 sof Franza Westa zachwyca świat sztuki do dziś.

MAK to jednak nie tylko zwiedzanie. Jeśli będziecie znużeni już podziwianiem gadżetów sprzed lat, to z pewnością ukoicie swoje zmęczenie i głód w miejscowej restauracji, Salonplafond, gdzie design królować będzie także na talerzach.

Muzea w Wiedniu: mumok, czyli Muzeum Sztuki Współczesnej

Dzięki skupieniu na pop-arcie, fotorealiźmie, fluxusie, nowym realizmie i wiedeńskim akcjonizmie mumok łączy wybitne dzieła sztuki społecznej i realistycznej ze sztuką performatywną XX wieku.  Zbiory muzeum obejmują około 9 tys. dzieł: obrazów, rzeźb, instalacji, rysunków, grafik, zdjęć, filmików, filmów, modeli architektonicznych i mebli.

Pop-art reprezentują m.in. prace Andy’ego Warhola, Claesa Oldenburga, Roberta Rauschenberga i Jaspera Johnsa, Fluxus i nowy realizm to kreacje Daniela Spoerriego, Nam June Paika, Yoko Ono, George’a Brechta i Marcela Duchampa. Wiedeński akcjonizm, radykalny ruch będący najważniejszym austriackim przyczynkiem do rozwoju międzynarodowej awangardy, najlepiej dokumentują prace Güntera Brusa, Ottona Muehla, Hermanna Nitscha i Rudolfa Schwarzkoglera. W mumok znaleźć można także wybitne dzieła klasycznego modernizmu (m.in. Pabla Picassa, Paula Klee i Pieta Mondriana). Ech – od samych nazwisk robi się gorąco 🙂

W ubiegłych latach udało się ponadto mumok wyspecjalizował się w kolejnym rodzaju sztuki, a dokładnie w pracach fotograficznych, video i filmowych, które powstały w większości w ostatnim dziesięcioleciu. Od 2011 r. ten budynek o powierzchni 4800 m2 ma także kino stworzone przez artystę Heimo Zoberniga, gdzie prezentowane są różnorodne połączenia pomiędzy sztuką piękną a filmem. Jeśli chcecie tam zajrzeć, to kierujcie swe kroki na Museumsplatz 1.

Muzea w Wiedniu: Albertina

Książę Albert Sasko-Cieszyński, zięć cesarzowej Marii Teresy, założył w roku 1776 zbiory grafiki, liczące obecnie ponad milion druków i 60.000 rysunków. Sławne dzieła, takie jak „Zając polny” lub „Ręce złożone do modlitwy” Dürera, szkice do portretów dzieci autorstwa Rubensa czy też arcydzieła Schielego, Cézanne’a, Klimta, Kokoschki, Picassa i Rauschenberga pokazywane są w ramach wystaw czasowych.

W ramach wystaw stałych Albertina prezentuje najciekawsze kierunki sztuki ostatnich 130 lat: od francuskiego impresjonizmu, przez niemiecki ekspresjonizm, po rosyjską awangardę, aż do współczesności. „Staw z nenufarami” Moneta, „Tancerki” Degasa i „Portret dziewczyny” Renoira zasługują na taki sam podziw, jak obrazy Beckmanna, Macke’a, Chagalla, Malewitscha, Rothko, Rainera i Katza. W Albertinie mieszczą się ponadto zbiory architektoniczne i nowo założone zbiory fotografii (m.in. Helmut Newton, Lisette Model), prezentowane na wystawach czasowych.

W paradnych komnatach największego pałacu mieszkalnego Habsburgów rezydowała niegdyś ukochana córka Marii Teresy, arcyksiężniczka Maria-Krystyna, a następnie jej adoptowany syn, arcyksiążę Karol. Utrzymane w świetlistej żółci, zieleni i turkusie, po części posiadające oryginalne umeblowanie sale paradne przenoszą zwiedzających do czasów ich właścicieli. Warte obejrzenia są zarówno złocenia pokrywające wszelkie dzieła snycerskie specjalnym stopem „złota albertyńskiego”, jak również kunsztowne parkiety ozdobione intarsjami z drzewa różanego i hebanu.

Oczywiście to tylko subiektywne TOP 5 wiedeńskich muzeów i każdy może mieć w tym względzie inne zdanie. A jakie jest Wasze zestawienie? Macie swoich faworytów? Dajcie znać w komentarzach 🙂

 

 

Udostępnij

2 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *